Podlasie, jedno z polskich województw, przygotowuje się do wprowadzenia innowacyjnej inicjatywy – „podlaskiego bonu turystycznego”, który ma na celu przyciągnąć więcej turystów. Planowany do uruchomienia jeszcze w tym roku, bon ma na celu zachęcić turystów do spędzania więcej czasu w regionie, oferując im dofinansowanie, pod warunkiem że zostaną tam co najmniej trzy dni. Szczegóły prawne dotyczące tego planu są obecnie dopracowywane przez Urząd Marszałkowski wraz z Ministerstwem Sportu i Turystyki. Inicjatywa ta ma być integralną częścią szerszej kampanii promocyjnej o roboczej nazwie „Gościnne Podlasie”.
Podlasie stara się zwiększyć swoją rozpoznawalność poprzez szereg działań promocyjnych, takich jak spoty reklamowe, filmy czy programy telewizyjne, które mają na celu ukazać piękno tego regionu. Te działania stały się szczególnie ważne w ostatnich latach, ze względu na ograniczoną liczbę turystów odwiedzających ten przygraniczny region.
Karolina Słoniowska-Kuźmicz, pracownica muzeum w Mielniku, odnotowuje spadek liczby indywidualnych turystów, szczególnie tych podróżujących z rodzinami, podczas gdy grupy turystów są nadal obecne. Ta tendencja jest wyraźna na przestrzeni ostatnich lat.
W budżecie na ten rok zarząd i radni Województwa Podlaskiego zarezerwowali 1,5 miliona złotych na wsparcie podlaskiego bonu turystycznego. Ponadto planowane jest uruchomienie kampanii promocyjnej „Gościnne Podlasie”. Według danych analizowanych przez Urząd Marszałkowski, aż 80% Polaków deklaruje, że planuje co najmniej jeden lub dwa krajowe wyjazdy turystyczne na kilka dni w roku 2025.